Mindfulness

Mindfulness

Mindfulness betekent je aandacht doelbewust richten op je ervaring van dit moment, zonder erover te oordelen. Het gaat over een manier van ‘zijn’ waarbij je open en bewust in het leven staat.In de praktijk blijkt dit niet gemakkelijk. We zijn vaak met ons lichaam op de ene plaats en met ons hoofd ergens anders. Het unieke van elke ervaring gaat hierdoor regelmatig aan ons voorbij.

“Mindfulness betekent:
aandacht geven
op een bepaalde manier gericht
in het hier en nu
niet (ver)oordelend.”

(Jon Kabat-Zinn)

Stress, spanning en pijn

Als we stress, spanning of pijn ervaren, gaat dit meestal gepaard met weerstand en frustratie. Dit maakt onze ervaring vaak nóg vervelender. Mindfulness leert om op een bewuste manier met stress, spanning en pijn om te gaan. Enerzijds leer je ruimte te geven aan vervelende gevoelens. Aan de andere kant oefen je om je aandacht meer in het moment te brengen, waardoor je makkelijker kunt loslaten.

Vriendelijkheid

Vriendelijkheid of mild omgaan met onszelf en anderen is helaas niet vanzelfsprekend. We kunnen vaak erg kritisch zijn, ook op ons zelf. Mindfulness leert om onszelf en de wereld op een vriendelijke manier tegemoet te treden.

Voor wie?

bewuster wil leven
minder in zijn hoofd wil zitten
wil leren mediteren
meer wil genieten van de kleine mooie momenten in het leven
last heeft van stress, spanning, onrust, burn-out, vermoeidheid, slaapproblemen, angst of depressieve klachten.
last heeft van lichamelijke klachten zoals chronische pijn, psoriasis, hartklachten of hoge bloeddruk

Onderzoek

Er is toenemend wetenschappelijk bewijs dat een Mindfulness training positief effect heeft op stress-gerelateerde klachten, chronische pijn, somberheid, angstklachten en klachten bij patiënten met kanker.
Meditatie verbetert de gezondheid niet alleen direct (door bijvoorbeeld verandering in het immuunsysteem, de hersenen, de bloeddruk, etc.), maar ook indirect door mensen te helpen om op een gezondere manier met stress om te gaan (McCabe, 2009).

 

“Geef me de moed om te veranderen wat ik kan veranderen
de kalmte om te accepteren wat ik niet kan veranderen
en de wijsheid om het verschil tussen beide te kennen”

(Franciscus van Assisi)

 

Basis training Mindfulness

• 8 weken
• 2 tot 2,5 uur per week
• groepstraining
• aandachtoefeningen
• (geleide) meditaties
• mindful bewegen
• cognitieve oefeningen
• 30-45 minuten thuis oefenen per dag
• werkboek, USB stick met meditaties

Kosten: €250,- incl. BTW

Kennismakingsgesprek aanvragen